Dowiedz się więcej o procesie sprzedaży nieruchomości

JAK SKUTECZNIE SPRZEDAĆ NIERUCHOMOŚĆ

JAK USTALIĆ BUDŻET MARKETINGOWY
- Zastanów się, ile i w jakim czasie jesteś w stanie wydać, aby sprzedać swój dom, mieszkanie, czy działkę?
- Podlicz i zaplanuj wszelkie koszty związane z reklamą oferty sprzedaży (ogłoszenia płatne, szyldy, dojazdy na prezentacje, organizacja Dni Otwartych, etc.).

ZBADAJ DZIAŁY NIERUCHOMOŚCI W INTERNECIE
- Jak zapewne zauważyłeś na stronie internetowej, na której znalazłeś ten artykuł, większość agentów ma własną stronę internetową, która zawiera oferty nieruchomości ich klientów. Jeśli będziesz współpracował z agentem, Twoja nieruchomość najprawdopodobniej zostanie umieszczona na jego stronie internetowej i w pełnej wyszukiwarce MLS - w ramach usług, które Ci zaoferował.
- Przejrzyj portale ofert z nieruchomościami. Zapoznaj się ze stawkami i terminami dla każdej publikacji, a następnie zdecyduj, która z nich (lub więcej) jest najlepsza dla Ciebie i Twojego rynku. Jeżeli będziesz współpracował z agentem nieruchomości, on weźmie na siebie te koszty. 

NIE ZAPOMNIJ O LOKALNYCH GAZETACH I INNYCH PUBLIKACJACH
- Czy w Twojej okolicy istnieją "jednorazowe" (tj. bezpłatne) publikacje dotyczące nieruchomości, które akceptują ogłoszenia od indywidualnych sprzedawców?
- Czy w lokalnej gazecie (gazetach) lepiej (w Twojej okolicy) prowadzić ogłoszenie tylko tekstowe, czy też mają "rubryki ze zdjęciami", w których możesz umieścić zarówno tekst, jak i zdjęcie swojej nieruchomości?

USTAL PLAN MARKETINGOWY
Teraz, gdy już wiesz, ile będzie kosztować reklama, stwórz plan, jak najlepiej (w ramach budżetu) dotrzeć do potencjalnych nabywców, zarówno lokalnych, jak i spoza Twojego rejonu. Ponieważ wiele osób przeprowadza się na duże odległości, pamiętaj, aby uwzględnić w swoim planie ogólnopolską, a nawet międzynarodową reklamę internetową. Jeśli Twoje miasto jest wystarczająco duże, "lokalna" gazeta może mieć wydanie krajowe, w którym chcesz umieścić swoje ogłoszenie, przynajmniej okresowo.

NAPISZ TEKST I/LUB ZAPROJEKTUJ REKLAMĘ
Będziesz potrzebował dobrze napisanych przynajmniej kilku zdań, które będą działać jako ogłoszenie drobne lub reklama ze zdjęciem. Ponadto możesz zdecydować się na zamieszczenie większej, specjalnie zaprojektowanej reklamy w gazecie i/lub wykorzystanie jej jako ulotek do rozdawania podczas Dni Otwartych (lub w dowolnym innym miejscu, w którym możesz spotkać potencjalnych nabywców). Nie oszczędzaj na tym. Profesjonalna, dobrze przygotowana reklama może przyciągnąć kupujących, podczas gdy źle zaprojektowana i wykonana reklama może zniechęcić kupujących do zainteresowania się Twoją nieruchomością. Nawet jeśli nie masz pełnej reprezentacji agenta, możesz rozważyć częściową pomoc w sprzedaży, którą niektórzy agenci oferują po niższej cenie.

ZAPROJEKTUJ, ZAMÓW I ZAINSTALUJ BANER "NA SPRZEDAŻ"
Powinien być dobrze zaprojektowany, atrakcyjny i odporny na warunki atmosferyczne. Baner musi być umieszczony w miejscu, w którym jest dobrze widoczny z ulicy, i przede wszystkim musi przyciągać uwagę. Jeśli współpracujesz z agentem, najprawdopodobniej zorganizuje taki baner.

PRZYGOTUJ ARKUSZ INFORMACYJNY
Teoretycznie wszystko wiesz o swojej nieruchomości, lecz mimo to zaprojektuj pojedynczy arkusz jej opisu, wymieniając cechy i korzyści, które przyciągną potencjalnych nabywców. Arkusz powinien być atrakcyjny i profesjonalnie wyglądający. Miej pod ręką wystarczającą liczbę egzemplarzy, aby rozdać je na pokazach w Dniach Otwartych. Ponownie, jeśli współpracujesz z agentem, najprawdopodobniej zrobi to w Twoim imieniu.

ZRÓB TABLICZKI "DNI OTWARTE"
Upewnij się, że zawierają one miejsce na wpisanie adresu Twojego obiektu oraz daty/godziny Dni Otwartych. Oprócz jednego na podwórku przed domem, będziesz chciał umieścić kilka w widocznych miejscach w okolicy, takich jak główne ulice prowadzące do domu. W tym przypadku strzałki kierunkowe mogą skierować potencjalnych nabywców do Twojego domu, nawet jeśli nie znają okolicy. Upewnij się, że usunąłeś te znaki, gdy tylko zakończą się Dni Otwarte. Przecież nie chcesz, aby ludzie pojawiali się o każdej porze dnia i nocy.

USTAL HARMONOGRAM DNI OTWARTYCH
Chociaż większość z nich odbywa się w weekendy, nie jest to wygodne dla wszystkich kupujących. Upewnij się, że koordynujesz reklamę, aby zawierała informacje o następnym Dniu Otwartym.

UPORZĄDKUJ SWOJE DOKUMENTY, USTAL EWENTUALNE PRAWA PIERWOKUPU
Do umowy sprzedaży nieruchomości wymagany jest szereg dokumentów. Istnieje kilka, czasami kilkanaście dokumentów, które sprzedający jest zobowiązany dostarczyć do aktu notarialnego, i dla kupującego. Konieczne jest dokładne zapoznanie się z ich listą, aby ustalić, kiedy te dokumenty będą potrzebne. Jeżeli masz swojego reprezentanta w postaci agenta nieruchomości, to najpewniej on się tym zajmie.

NEGOCJUJ OSTATECZNE WARUNKI SPRZEDAŻY
Kupujący musi dojść do porozumienia (w formie pisemnej) w następujących kwestiach:
- Cena translacyjna.
- Wpłaty depozytu, zaliczki, zadatku.
- Postępowanie w nieprzewidzianych sytuacjach.
- Warunki i sposób finansowania oraz zapłaty za nieruchomość.
- Termin przekazania nieruchomości nowemu właścicielowi.

KOŃCOWE UWAGI
- Zaplanuj z nabywcą ostateczne oględziny nieruchomości przed zakończeniem transakcji, aby ustalić, czy przekazywana nieruchomość spełnia oczekiwania wszystkich zaangażowanych stron.
- Sporządź Protokół Przekazania Nieruchomości, wraz z informacją o stanie liczników mediów, oraz zobowiązaniami do zgłoszenia faktu sprzedaży / nabycia nieruchomości do odpowiednich urzędów.

ZNAJDŹ I ZORGANIZUJ SWÓJ NOWY DOM, DO KTÓREGO SIĘ PRZEPROWADZISZ
O ile nie posiadasz już swojego nowego miejsca do zamieszkania, musisz być "kupującym" nową nieruchomość, jednocześnie będąc "sprzedającym" obecną. Jest to możliwe i do zrobienia, lecz zaplanuj zamknięcie obu transakcji w tym samym czasie, lub zamknij zakup na krótko przed zamknięciem sprzedaży. Przecież musisz się wyprowadzić, zanim nowi właściciele przejmą Twoją nieruchomość w posiadanie.

Wszystko to może wydawać się dość przytłaczające. Dlatego zdecydowanie zaleca się, aby sprzedaż nieruchomości przekazać w ręce profesjonalisty, który będzie reprezentował Twoje interesy i dopilnuje wszystkich aspektów tego procesu. Napisz lub zadzwoń do mnie, aby omówić którąkolwiek z tych kwestii bardziej szczegółowo.